BÖZSILAND

Nagyon szubjektíven nagyon Nagy-Britanniáról

Közlekedj okosan

2016. július 10. 14:38 - Wolf Claw

futar_london.jpgGondolom senkinek nem újdonság, hogy itt nem jobboldali közlekedés van. A hülye gyerekek kedvéért még fel is van festve a legtöbb kereszteződésnél hogy jobbra vagy balra kell nézni, de ha nem tudsz angolul még ennyit se akkor sem tudod elnézni mert a nyíl megmutatja a helyes irányt. Ha ebből se tudod, akkor miért nem maradtál a fán? Persze aki először lép angol földre csak sokára tanulja meg a fordított közlekedést.

Az első napok valamelyikén megpróbáltam megjátszani a helyit és szépen kinéztem jobbra, nem jött semmi így elindultam középig. Amikor megálltam drágám közölte, hogy nagyon ügyes vagyok csak éppen ott pont balról közlekednek az autók illetve a buszok és úgy egyébként pirosban jöttem át a gyalogátkelőn. Ez utóbbi egyébként nem szokott túlzott fejfájást okozni az ittenieknek. Úgy szaladgálnak át a tilos jelzés ellenére (még a három bottal közlekedő bácsikák is!) az érkező doubledeckerek előtt mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne. Kit érdekel, hogy egy ilyen busz több tonna, és ha elcsap akkor már csak matricaként vakarnak le a szélvédőjéről?  Jut eszembe doubledecker. Itt nincsenek csuklós buszok, mert olyan utcákban is járnak ahol a mi buszaink nem férnének el. Furcsa azt látni, hogy egy fontosabb megállóban minimum 4-5 járat érkezik szinte láncra fűzve. Bár ha figyelembe veszem, hogy Londonban 700! buszvonal van...  Alig szálltál le a buszról, ugyanannak a járatnak a következő járműve már látótávolságon belül van de legalábbis az utasváróba felszerelt tájákoztató kis "képújság" már érzékeli. Persze ez a kis ketyere néha elsieti a dolgot és nem azt a buszt jelzi ami tényleg jön, viszont gyorsan rájön és korrigál. Egyébként ha hirtelen elterelés, lezárás van arra azonnal reagál a helyi BKV, vagyis a Transport for London (továbbiakban: TfL)! Ha már úgyis iderepkednek a BKK vezetői Vitézy Dávidkával az élen legalább ezt eltanulhatnák! Egy példa:

Wood Green buszgarázs

Mi Wood Greenben lakunk, innen jár a csodabusznak becézett 29-es. Keresztül megy Camdenen, a belvároson és a Trafalgaron ér véget az útja. Egyik nap mi pont Camdenen voltunk amikor valami gond volt, ezért a buszok csak Warren Streetig, az első megállóig mentek ahol vissza tudtak fordulni. A buszok elején kicserélődött a felirat illetve a sofőr minden megállóban bemondta, hogy nem megyünk végig! Budapesten ha elromlik a busz kijelzője akkor színes szigszalaggal leragasztják, aztán beírják javításnak a munkalapon. Talán érzékelhető a különbség!

P.s: azok kedvéért akiknek hiányzik a posztból a londoni metró, most szólok ne tessék hiánypótlásra felhívó kommentekkel bombázni mert nem feledékenységből hagytam ki! Az Underground (vagy ahogy becézik A Cső) egy külön buli. Arról egy későbbi posztban részletesen kitérek!

Lám mennyit változott a világ 4 év alatt. Azóta nálunk is van FUTÁR rendszer, állítólag vadul dolgoznak azon hogy elektronikus jegyrendszer legyen és végre értelmet nyerjen az első ajtós felszállás (bár mondjuk ahhoz a képen látható buszok is kellenének). Azóta Dávid már csak a Közlekedési Múzeum vezetője de az is csak ilyen kegyelemkenyér inkább. Na de nem politizálok nagyon. Liverpool annyiban más hogy itt se metró,se villamos, csak busz. Az viszont olyan sűrűn áll meg hogy néha a két megálló közti távot hamarabb megteszem gyalog. Persze azt nem írtam le anno, hogy Londonban és itt is csak akkor áll meg a busz ha lestoppolod. Különben honnan tudja a sofőr hogy melyik járatra vársz? Voltam Manchesterben, ott van villamos is! Na azt kifejezetten a lustáknak találták ki. Azt ugyan nem értettem miért az utca közepén teszik,de valahogy jobban elfogadtam mint azt hogy egy tér mindkét oldalán van egy magasperonú megálló (persze Budapesten is ott van a Kossuth tér ahol a tér két felén áll meg a 2-s villamos, de az legalább megkerüli a teret). Bár valljuk meg abban sem látok sok logikát hogy egy alacsonypadlós villamos mennyivel egyszerűbb mint ez a megoldás mégsem azt választották. Illetve de, csak a megállókat találták ki úgy hogy ne legyen zavaró. Vagy nem is tudom :)) Az is egy érdekesség, hogy nincs számozása a vonalaknak. Betűkkel ugyan jelzik a térképen de valójában a kijelzőkön csak az irány szerepel, semmi más. Az utazáshoz a megállókban található automatákból lehet jegyet váltani és az ugyancsak a megállókban levő leolvasókkal lehet érvényesíteni.

Liverpoolban ennél egyszerűbb a rendszer. Kérsz egy single ticketet a buszsofőrtől ha egy útra mész, vagy all day ticketet amivel éjfélig oda mész a városban ahova akarsz busszal. Ez azért praktikusabb mert a sima jegy 2.20 az egész napos jegy viszont csak 3.90. Kivéve vasárnap mert akkor hirtelen felszalad 4.20-ra. Na de ki akar vasárnap buszozgatni az olyan közlekedésmániáson kívül mint én?

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://bozsiland.blog.hu/api/trackback/id/tr168878544

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása